Traductor

dimarts, 24 de novembre de 2015

Firenze: Galleria dell'Accademia i Ospedale degli Innocenti

Se sol dir que el David de Michelangelo és l'escultura més famosa del món, a més del símbol de Florència. David, que es representa en el moment que està a punt d'enfrontar-se a Goliat, es va prendre com un al·legoria de la República de Florència respecte dels poders polítics que els amenaçaven.


Va ser l'Opera del Duomo qui va encarregar-li l'execució de l'obra per al Duomo de Santa Maria dei Fiore, on la idea era col·locar les representacions de 12 figures de l'Antic Testament per a la decoració de l'absis. El marbre que va utilitzar Michelangelo per esculpir el David, de 5'71 metres, ja havia estat utilitzat abans, per un altres dos artistes, que va intentar esculpir-lo sense fortuna, i que el van deixar abandonat als magatzems del Fiore durant anys. L'escultura va trigar tres anys en estar acabada -1501 a 1504- i fins el 1873 va estar a la Piazza della Signoria, on ara es pot veure una còpia mida real.

La Galleria dell'Accademia és el lloc escollit per allotjar tal relíquia. És impossible que, en buscar-la entre els carrerons de Florència, ens equivoquem de lloc: una cua immensa s'estén al llarg de tot el carrer amb centenars de turistes amb cara de portar hores esperant, morts de l'avorriment. El mateix panorama que trobarem més endavant si decidim entrar als Uffizi o pujar a la cúpula del Duomo. Les cues per entrar sense reserva poden arribar a les 2 o 3 hores, i amb la Firenze Card, a uns 15 minuts.

Val a dir que l'Accademia en sí, a part d'allotjar el David de Michelangelo, no és gran cosa. Les exposicions temporals ocupen la gran majoria de l'espai, però a gairebé ningú li importa. Allà tothom està per veure el David, que no és poc, i com a molt el Sant Mateu i els quatre prigioni, presoners o esclaus, esculpits per Michelangelo mateix que havien d'estar destinats a la tomba de Juli II i que no es va arribar a acabar.

La manera com el David està disposat dins de la galeria ajuda moltíssim a una millor percepció de l'obra; al final d'un llarg passadís, amb les escultures dels esclaus a banda i banda, sota una cúpula amb il·luminació zenital que destaca totes i cadascuna de les parts del seu cos perfecte; les grans mans, les venes dels braços, els músculs de les cames, el rostre en tensió. Realment impressiona.

Molt a prop de la Galleria, a la Piazza della Santissima Annunziata trobem l'Ospedale degli Innocenti, un orfenat per als nens de la ciutat dissenyat per Brunelleschi i pagat pel Gremi de la Seda de Florència, considerat una bona mostra del primer art del Renaixament. Va estar funcionant fins l'any 1875 i avui en dia és un museu d'art renaixentista.



Entrades més populars